FAQ

1. Vad är Syrrans Garderob?

Syrrans Garderob är en mötesplats på nätet för kvinnor som vill sälja och köpa begagnade kläder, accessoarer och övriga produkter. Sidan lanserades år 2010 och drivs av tre finlandssvenska systrar, Helena, Catti och Heidi.

2. Kostar det att vara medlem och köpa/sälja på Syrrans Garderob?

Nej, att vara medlem i Syrrans Garderob och att köpa/sälja produkter på sidan är helt gratis.

3. Måste jag vara registrerad för att köpa/sälja produkter?

Ja, för att kunna sälja eller köpa produkter på Syrrans Garderob måste du vara en registrerad medlem. Då du är registrerad får du ett användarnamn och lösenord med vilka du kan logga in till tjänsten.

4. Finns det en åldersgräns för att bli medlem på sidan?

Ja, man måste vara minst 15 år gammal för att registrera sig på Syrrans Garderob.

5. Är det tillåtet att sälja piratkopior av produkter på sidan?

Nej, det är det inte eftersom det är mot lagen. Denna regel nämns även i användarvillkoren som alla medlemmar måste godkänna när de registrerar sig på sidan.

6. Får man sälja underkläder eller badkläder på sidan?

Det är tillåtet att sälja bikini-övredelar men p.g.a. hygienskäl är det inte tillåtet att sälja bikini-nedredelar eller andra underklädesprodukter på sidan.

7.    Hur laddar jag upp en produkt som jag vill sälja?

Att ladda upp en produkt är väldigt enkelt. Du börjar med att logga in på sidan och klicka på ”Ladda upp en ny produkt” som du hittar högst upp på den svarta menyn. Sedan är det bara att följa instruktionerna.

8.    I vilket filformat måste bilderna vara som jag laddar upp?

Bilder skall vara i jpeg format och högst 1Mb stora för att du ska kunna ladda upp dem i Garderoben.

9.    Hur förminskar jag bilden på min produkt till passlig storlek?

Med PC: Det enklaste sättet att förminska en bild är att högerklicka på filen du vill ladda upp och välja ”Öppna i” och klicka på Paint. När bilden öppnats i Paint skall du klicka på ”Ändra storlek” uppe i vänstra hörnet.  Ändra 100% bildstorlek till 50% på både det vertikala och horisontala. Spara filen. Ifall bilden fortfarande är för stor (max storlek 1 MB) måste du gå igenom samma process en gång till.

Med Mac: För att förminska en bild på en Mac skall du först dubbelklicka på bilden för att öppna den i Preview. Från menyn väljer du sedan Tools där du kan välja att justera storleken. Programmet räknar färdigt ut hur stor filen kommer att bli beroende på förminskningen du gör. Alternativt kan du öppna bilden i Preview och klicka på Save As; välja .jpeg som format och välja filstorleken (kvalitén på bilden) som du vill att bilden ska sparas i och klicka på Save. Ifall bilden fortfarande är för stor (max storlek 1 MB) måste du gå igenom samma process en gång till.

Var dock noga med att bilden inte blir för liten, eftersom köparen har svårt att se den tydligt i så fall!

10. Varför får man inte ladda upp produkter med bilder tagna från nätet?

Detta är på grund att man inte har upphovsrätt till bilderna ifall de är tagna från nätet. Dessutom är det viktigt att potentiella köpare får se hur just din produkt ser ut och i vilket skick den är.

11.    Varför lyckas jag inte ladda upp produkter på sidan?

Ifall du har svårigheter med att ladda upp produkter så lönar det sig att dubbelkolla följande saker: 1. Att bilderna du vill ladda upp är i jpg-filformat. 2. Att bilderna inte är större än 1Mb. 3. Att bildfilens namn inte innehåller bokstäverna å, ä, ö eller övriga specialtecken. 4. Att du har kommit ihåg att trycka på [Publicera]-knappen efter att du tryckt på [Spara produkt]. Om du fortfarande har svårigheter så kontakta oss vänligen på contact@syrransgarderob.fi.

12.    Hur länge får mina produkter vara i Garderoben?

Efter att du laddat upp en produkt är den synlig i Garderoben i 30 dagar, oberoende av om produkten säljs före tiden gått ut. Ifall någon köper din produkt visas den som ”Såld” under den resterande tiden av din 30-dagars period. Du kan dock när som helst radera dina produkter (sålda eller osålda) genom att gå till [Mina produkter] och klicka på [Radera] på den produkt du vill radera.

13.    Hur får jag veta om någon vill köpa min produkt?

Ifall någon ”köpt” din produkt på Syrrans Garderob får du ett e-postmeddelande (till den e-postadress du uppgivit när du registerat dig) med köparens kontaktuppgifter. Det är sedan upp till dig att kontakta köparen så att ni tillsammans kan komma överens om hur och när ni vill genomföra köpet.

14. Jag ser på sidan att någon har köpt min produkt men jag har inte blivit kontaktad. Varför?

Kontrollera din skräppost. Ibland tillåter inte skräppostfiltret e-postmeddelanden från webbsidor igenom. Om du inte hittar meddelandet kan du kontakta oss på contact@syrransgarderob.fi

15.    Måste jag träffa köparen som vill köpa min produkt?

Det är upp till såväl köparen som försäljaren om de vill träffas personligen för att genomföra affären. Ett annat alternativ är att skicka produkten normalt med posten eller med postförskott. Mera uppgifter om Postens tjänster hittar ni här.

16. Vem betalar postkostnaderna ifall jag skickar en produkt till en köpare?

Oftast är det köparen som står för postkostnaderna men det är upp till försäljaren. När du laddar upp en ny produkt på sidan kan du välja ifall postkostnaderna är inkluderade i priset eller ifall de tillkommer.

17.    Vad händer om affären inte genomförs?

Om en affär av någon anledning inte genomförs kan säljaren lätt lägga tillbaka produkten till försäljning i Garderoben för den resterande tiden.

18. Hur länge borde man vänta på att höra av en köpare före man kan sätta produkten tillbaka till försäljning?

Detta är upp till försäljaren själv men vi anser att ifall någon köper en produkt men inte hör av sig på en hel vecka, så är det okej att lägga den tillbaka till försäljning.

19. Hur lägger man tillbaka en såld produkt i Garderoben ifall ett köp inte genomförs?

Genom att trycka på [Redigera produkt] på den produkten man vill lägga tillbaka till försäljning och sedan välja alternativet [Lägg din produkt tillbaka till försäljning].

20. Varför har ni kvar sålda produkter i Garderoben?

Därför att försäljare själva ska kunna välja att radera eller hålla kvar sina produkter, fastän de är sålda. På detta sätt är det även enkelt att lägga tillbaka ”sålda” produkter ifall någon i misstag har tryckt på Köp-knappen, eller då köp av någon orsak inte genomförts.

21.  Vad skall jag göra ifall jag är missnöjd med en produkt jag köpt?

Syrrans Garderob ansvarar inte för produkterna som säljs; produkter har ingen returrätt via hemsidan. Ifall du är missnöjd skall du kontakta försäljaren direkt.

22. Vad skall jag göra ifall jag har problem med en köpare/försäljare?

Vad än saken skulle gälla så kan man alltid kontakta oss på contact@syrransgarderob.fi. Vi finns till för att hjälpa och vi hjälper alltid genast så gott vi kan!

23. Hur kan jag ge feedback till en köpare/försäljare?

När du köpt en produkt via Syrrans Garderob får du ett automatiskt e-postmeddelande med en länk till en sida där du kan betygsätta försäljaren och lämna en kommentar. Om du sålt en produkt får länken i samma e-postmeddelande som din köpares kontaktuppgifter.

24. När skall jag ge feedback åt en köpare/försäljare?

Vänta tills köpet är helt genomfört, d.v.s. efter att produkten anlänt till köparen och försäljaren fått betalt. Först då har du all information och erfarenhet av köparen/försäljaren för att kunna ge rättvis och saklig feedback.

25. Vågar jag köpa en produkt av en försäljare som inte har en enda stjärna?

Bara för att en försäljare inte ännu fått någon feedback betyder inte att hon är opålitlig. Eftersom vårt bedömningssystem är helt nytt kommer det att ta en tid före såväl försäljare som köpare börjar få betyg och kommentarer. Kom ihåg att inte alla medlemmar heller kommer ihåg eller vill ge feedback!

26. Varför kan jag inte ladda upp produkter på mobilversionen av Syrrans Garderob?

Den vanligaste orsaken, förutom svag internetsignal, är att bilderna är för stora. Dagens smarttelefoner kan ta bilder upp till 4Mb stora men varken mobilversionen eller vanliga Syrrans Garderobs webbsida tillåter bilder större än 1Mb.

27. Hur kan jag lätt och snabbt förminska mina bilder för att kunna ladda upp på mobilversionen?

Du kan använda olika bildediterings- eller fotoapplikationer på din smarttelefon, bl.a. InstaSize, Reduce Photo Size, ReSize Me och PicsArt. Du kan även väldigt enkelt förminska din bild genom att dra den igenom Instagram (utan att publicera den) eftersom appen automatiskt förminskar bilder.

28.Kan jag ändra mitt användarnamn på Syrrans Garderob?

Nej, på grund av säkerhetsskäl är det inte möjligt att ändra sitt användarnamn på Syrrans Garderob. Om du för någon orsak inte längre gillar ditt användarnamn måste du kontakta oss på contact@syrransgarderob.fi så att vi kan radera ditt konto och du sedan kan registrera om dig med samma e-postadress.

29. Vad skall jag göra ifall jag inte längre vill vara medlem på Syrrans Garderob?

Om du är säker på att du inte längre vill vara en registrerad medlem på sidan ber vi dig kontakta oss på contact@syrransgarderob.fi så raderar vi din användarprofil.